Isnin, 7 Oktober 2013

KORBAN DAN RITUAL AGAMA (from En.KhairulAfsan)

Kalau pengorbanan itu sekadar kita memberi lebihan dari apa yang dimiliki, kita sekadar kumpul pahala yang difikir mampu tunggang kita ke syurga. 

Semoga ibadah korban tidak hanya menjadi satu lagi ritual agama. Seharusnya dilihat, diamati dan ditarik masuk ke dalam hati kerana di situ tempat jatuh pandangan Allah.

”Daging dan darah binatang korban atau hadiah itu tidak sekali-kali akan sampai kepada Allah, tetapi yang sampai kepada-Nya ialah amal yang ikhlas yang berdasarkan takwa daripada kamu.”
(Al-Hajj: 37)

Kisah 3 nabi berbeza, Adam, Ibrahim dan Muhammad, peristiwa Qurban ini menjujuk makna yang sama, pengabdian pada Tuhan dan perjuangan menegakkan namaNya.

Hari ini Islam sampai kepada kita atas pengorbanan Nabi dan para sahabat. Selesai Haji Wida dalam salah satu musim haji seperti yang tercatit di lantai sirah, maka bertebaran para sahabat keluar dari Makkah, berkorban menyebarkan agama Allah.

Apa mereka berdakwah atas masa yang terluang, harta yang berlebihan atau sesuatu yang terlebih dari milik mereka? Mereka korbankan segala-galanya di dunia. Segala-galanya. Korbankan keluarga, harta benda, tenaga, malah kehidupan mereka untuk agama itu sampai pada kita.

Pada hari Raya Quban ini, perlahan-lahan kita bertanya pada hati, kalaupun pengorbanan kita tidak sebesar sahabat Nabi, sudah cukupkah kita berkorban untuk setidak-tidaknya, generasi Islam yang lahir kemudian, mengenal Islam pada keindahan bukan warisan baka keturunan.

KITA BIMBANG ISLAM DIFAHAMI DARI MANUAL DAN RITUALNYA BUKAN PADA NIKMAT DAN ROHNYA.

Carilah Islam dalam kehidupan. Keindahannya tersirat pada makna ibadah yang disyariat. Namun keindahannya akan mati kalau yang dikejar pahala dan bukan hati yang mencari Ilahi.

Selamat Menyambut Hari Raya Aidiladha.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan