Jumaat, 3 Jun 2016

Terapi mengawal kemarahan

Manusia tak bleh lari dari sifat amarah. Ada individu tu mudah marah...Ada juga yg susah nak marah orang lain tapi boleh dibilang dengan jari manusia begini. Aku? termasuk dalam yang mudah marah. Heheeh bekeng ore kelate kata. Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: "orang yang kuat bukanlah orang yang hebat dalm bergusti tetapi orang yang kuat adalah orang yg mampu mengawal dirinya ketika marah." _HR Bukhari & Muslim... (petikan dalam buku DIA KHALIFAH HIDUPKU)
kenapa seseorang mudah marah? knp tak dibendung dari awal? tak de ke sistem dalam diri ini yang dicipta Tuhan untuk mengawal perasaan marah bila meluap-luap nak keluar dari mulut, tangan, hati? Ada...iaitu SABAR... Sabar adalah sifat mahmudah yang pun susah nak ada dlm diri kita.. 

Sebagai manusia ciptaan Allah SWT, kita tidak sedar yang kita dipengaruhi oleh hasutan syaitan dan hawa nafsu. Rasa marah mungkin dibentuk oleh rasa tidak puas hati hanyalah 9%, tekanan emosi 5% dan yakinnya selebihnya ia sebab hasutan syaitan. Nauzubillah... Apabila marah, akal pun tak mampu nk berfikir secara rasional.. Sebab tu la,,,, kdg2 bila aku lepas kemarahan, aku menyesalllll seumur hidup lepas tu. Ya Allah..kuatkan diri ini menahan kemarahan.. kuatkan aku dengan sikap sabar yang tinggi..byk lagi cabaran2 mendepan.. 

Nasihat utk diri sendiri....andai cpt naik angin atau mudah marah...insan sekeliling akan hilang rasa hormat padaku.. amarah adalah virus yg berbahaya..yg perlu dinyahhhhhhh dr hidup segera!

Firman Tuhan dalam surah Ali Imran ayat 134 yang bermaksud: "Dan org yg menahan amarahnya dan memaafkan (kesalahan) manusia. Allah mengasihi org yg berbuat kebajikan (muhsinin).
Semoga aku tergolong dalam org yang dikasihiNya.. Amin..

p/s: oooooooo tesis...cepat la siap!!!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan