Ahad, 21 September 2014

semangat!!

Imam asy-Syafi'i pernah berkata, "sesiapa yang ingin Allah membuka dan menerangi hatinya, maka jauhilah ucapan yang tidak berguna, tinggalkan dosa dan maksiat, dan hendaklah dia memiliki ibadah tersembunyi antara dirinya dengan Allah SWT."

Jika kita ingin menjadi pelajar yang berjaya, lakukanlah nasihat Imam asy-Syafi'i ini. Jagalah mata, lidah, telinga dan seluruh badan kita daripada maksiat. Jagalah hati kita daripada hasad dengki, buruk sangka, bakhil, dan sifat-sifat mazmumah lainnya. Perbanyaklah ibadah wajib dan sunnah.

Dengan begitu, semoga cahaya Allah SWT akan terus menyala di dalam dada. Manakala cahayanya semakin berkobar. Amin...

(zaman degree) *semoga dipermudahkan urusan untuk konvo bulan 11 niii


Ya, aku baca peringatan tersebut di dalam buku ikon Syabab (pemuda). Ketenangan timbul apabila kita membuka dan membaca buku-buku tazkirah. Selain meningkatkan ilmu agama, aku baca untuk memberi kesedaran kepada diri dan hati ini.. Peringkat master bukan boleh nak main-main macam degree dulu. Sekarang, jika fail/ tidak memuaskan means kena repeat satu semester lagi. Nauzubillah.. Selain penyakit aku yang suka menangguh kerja, pemalas, tak berfikir jauh, aku juga ada satu perangai buruk suka sakit hati walau hal-hal kecik... Macam mana ye nak  ubatkan semua penyakit mazmumah ini.. Huhu . Any cadangan boleh komentar?? =)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan